18 sierpnia 2022

Zdrowe i ekologiczne gotowanie. O czym pamiętać?

Dzisiejsze czasy nie ułatwiają zdrowego odżywiania. Żyjemy w ciągłym biegu, a szybkie, choć niekoniecznie zdrowe posiłki, stanowią idealne rozwiązanie. Powinniśmy dbać nie tylko o swoje zdrowie, ale także całej rodziny, dlatego przy codziennym gotowaniu warto stosować kilka zasad, które pozwolą nam jeść zdrowiej, a przy tym być bardziej ekologicznym.

Zdrowe i ekologiczne gotowanie. O czym pamiętać?

 

Aby odżywiać się zdrowiej nie trzeba całkowicie zmieniać swojej dotychczasowej diety czy trybu życia. Wystarczy wprowadzić kilka podstawowych zasad, które nie tylko wpłyną na nasze zdrowie, ale co więcej – pozwolą na zmniejszenie domowych wydatków, związanych z wodą oraz prądem czy gazem, a tym samym będą zgodne z zasadami ekologii.

Po pierwsze – planuj posiłki. Kiedy wiemy, co chcemy przyrządzić łatwiej nam zdecydować się na zdrowsze i bardziej domowe jedzenie. Nie działamy wtedy pod presją czasu, która zazwyczaj składania nas do zamawiania niezdrowych posiłków lub wybierania produktów wysoko przetworzonych. Planowanie posiłków pozwala na wcześniejsze, przemyślane zakupy – a co za tym idzie – zmniejszenie naszych wydatków i zmniejszenie ilości marnowanej żywności.

Po drugie – gotuj na parze. Jest to idealny sposób na zaoszczędzenie wody oraz prądu czy gazu, ponieważ wszystko przygotować możemy w jednym naczyniu. Przede wszystkim jest to jednak bardzo zdrowe. W prosty sposób możemy odżywiać się zdrowo, oszczędzając i jednocześnie zachowując wszystkie walory smakowe. Jeśli nie posiadasz specjalnego sprzętu, do gotowania na parze możesz wykorzystać sitko lub durszlak.

Po trzecie – ogranicz sól. Coraz częściej słyszy się o niekorzystnym wpływie soli na nasz organizm. Szczególnie, jeśli jest ona używana w nadmiernych ilościach. Nadmiar soli zatrzymuje wodę w naczyniach krwionośnych, a tym samym podnosi ciśnienie. Ponadto wypłukuje wapń z organizmu i może przyczyniać się do powstawania osteoporozy, czyli problemów związanych z osłabieniem kości. Sól znajduje się w większości spożywanych na co dzień produktów, dlatego warto ograniczyć ją do minimum, doprawiając przygotowane przez nas dania.

Jaki związek ma ograniczenie soli z minimalizacją wydatków? Osolona wcześniej woda gotuje się znacznie dłużej, co wpływa na nadmierne zużycie prądu w domu. Jeśli jest potrzeba, powinno się solić wodę dopiero po jej zagotowaniu.

Jednak najważniejsze przy wprowadzaniu zdrowych nawyków jest zaangażowanie wszystkich domowników. Zdecydowanie łatwiej odżywiać się zdrowiej, kiedy mamy wsparcie oraz aprobatę innych. Nie tylko ułatwia to wytrwanie w założonych postanowieniach, ale wówczas nikt nie podważa naszych zasad i nie kusi szybkimi oraz niezdrowymi alternatywami posiłku.

 

autorka: N. Fekser