t Ekologiczny i bezemisyjny. W Poznaniu odbyła się polska premiera autobusu wodorowego Solarisa – Eco Poznań

Ekologiczny i bezemisyjny. W Poznaniu odbyła się polska premiera autobusu wodorowego Solarisa

Ekologiczny i bezemisyjny pojazd, który być może za kilka lat dołączy do taboru poznańskiego transportu publicznego – w Poznaniu zaprezentowano autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen. Była to polska premiera pojazdu.

Ekologiczny i bezemisyjny. W Poznaniu odbyła się polska premiera autobusu wodorowego Solarisa

Światowa premiera odbyła się w czerwcu tego roku podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie. Testowano go już w Austrii i Niemczech, a teraz został zaprezentowany w Polsce.

„Relacje Solarisa z poznańskim MPK trwają już ponad 20 lat i mam nadzieję na jeszcze wiele lat dalszej współpracy. Po raz kolejny to właśnie w stolicy Wielkopolski, jako w pierwszym polskim mieście, prezentujemy nasz nowy produkt. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 21 autobusów dla Poznania, który jest pionierem w wielu dziedzinach”

Petros Spinalis, wiceprezes Solarisa

W pojazdach wykorzystany jest zestaw ogniw paliwowych o mocy 60kW, które pełnią funkcję „mianiaturowej elektrowni wodorowej” na pokładzie autobusu. Zamontowane są tam także m.in. urządzenia pomocnicze w tym np. te odpowiadające za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy.

Zastosowana technologia pozwala na pokonaniu na pojedynczym tankowaniu aż 350 kilometrów. Co ważne, pojazdy są przyjazne środowisku, ponieważ jedynymi produktami reakcji chemicznej, która zachodzi w ogniwie są para wodna i ciepło. Oznacza to brak wytwarzania szkodliwych substancji do atmosfery.

„To jest pojazd przyszłości. Dla Miasta i dla naszego przewoźnika, czyli MPK, istotne jest stawianie na innowacje. Nawet jeśli z różnych powodów technicznych są to pojazdy, które w najbliższym czasie nie będą jeszcze u nas jeździć, to jednak warto popularyzować nowe technologie i pokazywać, jakie możliwości otwiera przed nami transport publiczny.”

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania

W Polsce nie ma na razie stacji, w których byłoby możliwe ładowanie tego typu autobusów.

Podobnie jak pojazdy elektryczne, autobus wodorowy ma także inne cechy ważne dla pasażerów i mieszkańców, w tym niski poziom hałasu i wibracji.